malinspyssel

Alla inlägg under augusti 2012

Av Malin Johansson - 21 augusti 2012 16:03

Hej! Igår bakade jag muffins. Frukostmuffins. I muffinsen finns inget socker utan bara nyttigheter, men de blev väldigt goda! Jag bakade muffinsen för att ha dem som inväxling till macka. De går riktigt snabbt att baka! Här kommer receptet:

Ca 12 st
Ingredienser:
4 dl glutenfri mjölmix (alt. vetemjöl)
2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk salt
1 dl solrosfrön (valfri mängd, går även bra utan)
200 g morötter (ca 3 st)
50 g smör
2 dl filmjölk

Gör såhär:
Blanda samman de torra ingredienserna.
Skala och riv morötterna.
Rör ner morotsrivet i mjölblandningen.
Tillsätt smöret så det blir en grynig massa, (dela gärna smöret i bitar)
Blanda ner filmjölken och blanda till en smidig smet.
Grädda muffinsen i drygt 15 min på 200 grader.

Servera gärna muffinsen varma med ost och smör.

Nu ska jag pyssla lite, bloggar om det senare! :)

Av Malin Johansson - 18 augusti 2012 22:46

Idag bakade jag nutellabullar! Det blev faktiskt gott, dock inte lika saftigt som jag trodde. Men värt att testa!
Nutellabullar är egentligen vanliga bullar men man brer på nutella istället för smör, socker och kanel. Jag kommer inte att lägga upp receptet än för det finns lite olika så jag måste kolla igenom det, jaja gott var det i alla fall!
Förresten är det någon som vet hur man kan fixa så att headern blir 950 pixlar bred så sen passar in och inte blir kvadratisk som min?

Av Malin Johansson - 13 augusti 2012 15:32

En del inlägg publicerades utan bilder så jag lägger ut dem nu!

Bilderna är från:
Tårta <3
Cupcakes!

Av Malin Johansson - 13 augusti 2012 15:22

Hejsan! Idag har jag bakat hallongrottor fast med drottningsylt istället, enligt mig, godare! De blev väldigt spröda men smaken var super! Här kommer receptet:

Ingredienser:
300 g smör
1 1/2 dl socker
Knappt 500 g glutenfri mjölmix alt. vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 ägg
Fyllning: Drottningsylt eller någon annan sylt du tror passar!

Gör såhär:
Rör fett och socker mjukt.
Tillsätt ägget.
Blanda de torra ingredienserna.
Blanda samman till en deg.
Forma degen till en rulle.
Dela i 25 delar.
Lägg i aluminiumformar.
Gör en fördjupning/ett hål i varje kaka.
Lägg i sylt.
Grädda i ca 15 min på knappt 200 grader.

Hoppas det smakar!

Av Malin Johansson - 10 augusti 2012 22:54

Ja, häromdan blev det klart! Jag hade långa pausar mellan gångerna, annars kan jag säga att broderi går ganska fort, och det är inte så svårt heller!
Nu ska jag försöka lära er lite grunder. Först och främst kan man brodera på flera olika sätt. Alltså med olika typer av stygn ich mönster. Jag började med plattsöm och stjälkstygn. Korsstygn är också vanligt. Plattsöm är ett stygn där man fyller i saker med. T.ex håller jag på att brodera en giraff nu och då syr jag fläckarna med plattsöm. När jag ska brodera benen och konturer och andra sträck syr jag med stjälkstygn. Det är väldigt svårt att förklara hur man gör med text så mitt bästa tips är att ha någon som sitter med och ser på och hjälper till. Men alla har inte tillgång till det och då kan man söka på youtube eller gå en kurs, eller helt enkelt låna en bok med steg-för-steg-bilder.
Mitt monogram kanske inte blev så fint men det var ju första gången!
Lycka till om ni försöker! ;)

Sy
Av Malin Johansson - 7 augusti 2012 19:02

Hejsan! När man ska baka tårta så kan man göra på tusentals olika sätt men om man ska göra en traditionell gräddtårta med jordgubbar men ändå vill piffa upp den lite har jag några tips!
1. Istället för att ha vanlig vaniljkräm mellan bottnarna, är det supergott med fromage, chokladpudding eller mousse mellan. Jag brukar köpa, alltså inte göra själv. Den man gör själv brukar bli lite mastigare och kan bli lite för mäktig för att ha i tårta. Men man kan köpa! Se bilden för att se vilka jag menar.
2. Gör tårtan i en rolig form! Jag brukar använda en hjärt-sockerkak-form.
3. Ta rikligt med fyllning! Mycket godare!

Av Malin Johansson - 6 augusti 2012 14:34

Uppdateringen har varit lite dålig sista tiden men jag lovar, imorgon kommer det! Jag har väldigt många pyssel-projekt på G och när jag har fått ordning på allt så ska det bloggas! Imorgon! :)

Av Malin Johansson - 2 augusti 2012 11:25

Idag ska det bli en riktig pysseldag! Jag började dagen med en Härlig frukost; glutenfritt surdegsbröd, filmjölk, bär och havrekick! Måste bara tipsa om Lysings Glutenfria i Ödeshög! De bakar eget glutenfritt bröd och andra glutenfria kakor, det smakar kanon!
Just nu håller jag på att sticka igen och jag lägger upp ett inlägg sen om vilka mer pyssel jag gör!

Presentation


Hej! Jag heter Malin och är en tjej på 14 år. Jag ÄLSKAR att baka och pyssla och på den här bloggen kommer jag att lägga upp recept, pysselbilder och en massa annat skoj!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Translate my blog

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards